68. Vzdelanie musí byť pre život, nie pre písomky | Juraj Hipš – Michal Truban


V tejto epizóde som sa rozprával s Jurajom Hipšom, slovenským pedagógom, aktivistom a odborníkom na vzdelávanie. Juraj je zakladateľom mimovládnej organizácie CEEV Živica, pod ktorou vznikli viaceré vzdelávacie programy, konkrétne Sokratov inštitút a Komenského inštitút. V našom rozhovore sme sa venovali jeho rozhodnutiu prevziať základnú školu vo Zvolene, ktorá čelila problémom s klesajúcim počtom žiakov a hrozbe zániku. ​

Juraj nám priblížil svoju víziu slovenského vzdelávania, jeho názor na rasovú segregáciu a aj ďalšie kroky, ktoré plánuje so školou vo Zvolene. Diskutovali sme o možnostiach replikácie úspešných modelov zo ZŠ vo Zvolene a o výzvach spojených s nedostatkom kvalitných učiteľov. Otvorili sme tiež tému domácich úloh a známkovania – mali by sme ich zrušiť? Juraj sa podelil o svoj pohľad na tieto otázky a vysvetlil, ako sa na tieto problémy treba pozerať, pretože nie všetko je čiernobiele.

V závere sme sa dotkli generačných rozdielov a toho, čo by sme sa od dnešnej mládeže mali učiť. Tento diel je plný inšpirácie a nových pohľadov na vzdelávanie na Slovensku. Užívajte!​

 

Kapitoly:

 

00:00:00 – Predstavenie hosťa

00:01:03 – Má súkromná ZŠ zmysel?

00:11:57 – Juraj Hipš a podnikanie

00:15:28 – Založenie vlastnej ZŠ

00:21:01 – Vízia slovenského vzdelávania

00:30:33 – Ďalšie kroky so školou vo Zvolene

00:36:03 – Replikovateľné úspechy

00:44:36 – Nedostatok kvalitných učiteľov

00:55:05 – Zakázať domáce úlohy?

00:58:49 – Zrušiť známkovanie?

01:04:47 – Ako sa vzdeláva Juraj Hipš?

01:09:31– Generačné rozdiely

01:13:00 – Zmysel života podľa Juraja Hipša



Rozhovor si môžete pozrieť vo videu nižšie alebo na streamovacích platformách:

SPOTIFY podcast: https://spoti.fi/31Nywax

APPLE podcast: https://apple.co/3n0SO8F